PopMonument | Historische binnenstad als podium voor muziek en verhalen
PopMonument is niet het festival op een drassig veld, maar een unieke beleving in het decor van een historische binnenstad. Het podium bevindt zich in monumentale gebouwen en biedt een mix van bijzondere verhalen, acts, kunst, erfgoed en popmuziek op onverwachte, unieke locaties. Na edities in Breda en Veere was het nu de beurt aan Bergen op Zoom. Optredens vonden plaats in de mooiste monumenten van deze bourgondische stad, waaronder stadspaleis Markiezenhof, de Gevangenpoort, het Provoosthuis, vrijmetselaarsloge L’Inséparable, Gebouw-T en Theater De Maagd.
Door Marco Aarden – Foto’s: Corné de Weert
Het was even wennen: geen modderige velden, maar rustige wandelingen door de straten van een levendige stad. Vooraf had ik de app van PopMonument gedownload en de line-up en timetable bestudeerd. Klaar voor de tiende editie van dit bijzondere festival – en ik werd niet teleurgesteld.
Mijn dag begon in Theater De Maagd, met De Toegift, een band die Nederlandstalige indiemuziek combineert met poëtische teksten. Zanger Maxim Ventulé, afkomstig uit Vlissingen, vertelde over hun nieuwe album. De band speelde vol overtuiging een aantal nummers, waaronder ook werk van hun eerste album. Het nummer “Nollestrand” sprong eruit. Maxim nam plaats achter de piano en deelde waarom dit specifieke lied zoveel voor hem betekent.
Op weg naar buiten kwam ik Joep Gudde tegen, een van de organisatoren van het festival. Ons gesprek is terug te luisteren in de Soundz Podcast (aflevering S04E66). Hierin bespreken we ook de audiowandeling ‘Van Het Padje Af: De moord in de Lievevrouwestraat’, georganiseerd door Stadsgidsen Bergen op Zoom en Analog Coincidences.
Vervolgens genoot ik in het Markiezenhof van Nusantara Beat, een band die een perfecte mix neerzet van traditionele Indonesische muziek en moderne psychedelische rock. De binnenplaats stond afgeladen vol, en het publiek schoof steeds dichter naar het podium. De band maakte duidelijk indruk.
Daarna ging ik naar Gebouw-T voor een van de headliners: Prins S. en de Geit. Deze band staat bekend om hun eigenzinnige en speelse aanpak, met een combinatie van humor, absurditeit en scherpe teksten. Al snel had de hele zaal zich laten meevoeren door hun energie. Na het optreden sprak ik met de bandleden over hun succes, hun nieuwe album en hun liefde voor muziek. Ook dit gesprek is te beluisteren in de podcast.
Volgens de organisatie mocht ik Amatorski niet missen. Deze Belgische band, bekend om hun ingetogen en dromerige sound, paste perfect bij de historische locaties van PopMonument. Zangeres Inne Eysermans creëerde een bijna filmische sfeer. Hoewel ik slechts het laatste kwartier van hun optreden zag, was het indrukwekkend. Inne had geluiden verwerkt die ze had opgenomen bij een boom achter het Zwijnshoofd, wat een unieke dimensie aan haar muziek gaf. Na afloop maakte ze nog tijd voor een interview, wat leidde tot een inspirerend gesprek, ook te beluisteren in de podcast.
De avond liep ten einde, en alleen Personal Trainer stond nog op het programma. Helaas kon ik deze band niet meer zien, maar in het T-Café hoorde ik van anderen hoe geweldig hun optreden was. Zoals altijd bij een festival draait het om keuzes maken. Hoewel ik niet alles kon meemaken, heb ik volop genoten van wat ik wél zag en hoorde. Deze editie was zonder twijfel een perfecte mix van muziek, erfgoed en onvergetelijke ervaringen.