Pantera kopieert AFAS-show uit 2023 en vraagt 100 euro, en ze komen er mee weg ook

Pantera

Het contrast kan bijna niet groter. Waar Anselmo in 2016 nog in opspraak kwam vanwege een vermeende Hitlergroet op het podium, toont hij dinsdagavond in de AFAS Live een heel andere kant. Als tijdens het explosieve Cowboys From Hell een Pantera-fan vooraan gewond raakt, aarzelt de kale frontman geen moment en legt hij de show stil om medische hulp de ruimte te geven. Uitermate klasse van Anselmo, die hiermee laat zien dat Pantera niet alleen ‘echt terug’ is, maar ook met een vernieuwde houding die louter respect afdwingt.

Tekst en foto: Sebastiaan Quekel

Alweer anderhalf jaar (!) later keert Pantera maandagavond terug in de AFAS Live, met – helaas – dezelfde setlist en show. Een voortzetting van de reünietour die vanaf het begin al controversieel was: frontman Phil Anselmo en bassist Rex Brown proberen de geest van de band nieuw leven in te blazen, samen met Zakk Wylde en Charlie Benante. Ondanks de kritiek – en de stevige prijs van honderd euro per ticket – verkoopt de show tóch weer bijna uit.

Als het grote doek met het Pantera-logo valt en de eerste riffs van A New Level door de zaal galmen, is het meteen duidelijk dat deze band nog altijd een monumentale kracht bezit. Zakk Wylde, met zijn iconische blauwe bliksemsgitaar, staat wijdbeens in rockpose en perst de groovende riffs uit zijn snaren. Achter hem gaan de vlammenwerpers ritmisch omhoog, perfect getimed met de groovende Pantera-sound. Anselmo commandeert het publiek al na enkele seconden: vuisten in de lucht. Het publiek gehoorzaamt zonder aarzeling.

Naadloos gaat het over in Mouth for War, waarin Anselmo de zaal herinnert waarom ze hier zijn: “Elke noot, elke riff, elke tekst is voor onze overleden broeders.” Voorin de zaal breekt de chaos los. De solos van Wylde scheuren als een kettingzaag door de lucht, terwijl de band op volle toeren draait.

Bij Strength Beyond Strength dwingt Anselmo wederom volledige participatie af. Halverwege zet hij de song stil, richt de lichten op zichzelf en zet eigenhandig de lompe break in. “Zing met je vuisten!” roept hij, en de zaal brult de refreinwoorden Stronger than all! uit volle borst.

Een hoogtepunt volgt wanneer het publiek scanderend Pantera! roept voordat Becoming begint. De respons is overweldigend, vindt Anselmo, en hij vraagt wie Pantera voor het eerst live ziet. Verrassend veel handen gaan omhoog, mogelijk omdat veel concertgangers van 2023 zijn thuisgebleven vanwege de identieke show. Toch is de band zelf onverschrokken. I’m Broken blaast met zijn hakkelende riffs de zaal omver, ondersteund door een spectaculaire vuurshow.

Bij Suicide Note Pt. II volgt een kort moment van verwarring als Anselmo iets mompelt dat de zaal niet oppikt. Toch is dat snel vergeten wanneer de brute intensiteit van het nummer de overhand neemt. 5 Minutes Alone wordt opgedragen aan de headbangers, en dat zijn er heel wat in de AFAS. Honderden hoofden bewegen synchroon, terwijl de band loeistrak door blijft grooven.

Een bijzonder moment is Floods, waarbij de rode lichten op het podium verwijzen naar het album The Great Southern Trendkill. Links en rechts van het podium staan slangen, identiek aan de iconische albumcover. Tijdens de solo van Zakk Wylde verschijnen op de schermen beelden van de overleden broers Dimebag Darrell en Vinnie Paul. Het publiek reageert met een warm applaus, een ontroerend eerbetoon aan de oprichters van Pantera.

Het absolute anthem Walk kan – na ongeveer een uur spelen – natuurlijk niet ontbreken. Anselmo roept: “Dit is een riff die je niet kan negeren”, en de AFAS Live bewijst dat. Overal ontstaan moshpits, en de zaal scandeert massaal mee. Het slotakkoord bestaat ten slotte uit een mix van kracht en nostalgie. Domination / Hollow brengt een combinatie van technisch vernuft en zware grooves. Bij Cowboys From Hell vraagt Anselmo de zaal wie terugkomt als Pantera nóg een keer naar de AFAS Live komt. Het antwoord is een oorverdovend gejuich. De toegift, Fucking Hostile, sluit de avond af met een explosie van snelheid en woede.

Wie Pantera anderhalf jaar geleden zag, zal zich vanavond misschien een beetje bekocht voelen. Fans hadden gehoopt op verrassingen, zoals het minder vaak gespeelde “10’s”. Voor honderd euro per kaartje mag je misschien wel iets meer verwachten, maar voor de nieuwkomers was dit een gave metalshow die recht doet aan de nalatenschap van Pantera.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial