Na drie Ziggo-shows staat het nu écht vast: Tool is de beste band van het moment
Wanneer je een concert filmt, ben je ‘onbeschoft’ en niet meer aanwezig. Dan verlaat je de trip waarop de band je mee wil nemen. Het zijn de harde woorden van Tool, die een schijthekel heeft aan filmende concertgangers. ‘Arrogante eikels’ zijn het, en dus gaat in de Ziggo Dome de smartphone in de ban. Het voelt een beetje als op de basisschool, maar eerlijk is eerlijk: het is lang geleden dat we zo’n klassieke concertervaring hebben meegemaakt.
Door: Sebastiaan Quekel
Fotografie: Ashley Oomen
“Amsterdam?” Het concert is amper tien minuten onderweg als Maynard James Keenan, normaal niet zo spraakzaam, een dringende oproep doet aan de Ziggo Dome: houd je telefoon gedurende de show in je broekzak. Laat je onderdompelen in de magie van de muziek, zegt hij. “Please, Amsterdam.” Een telefoon leidt alleen maar af. Of zoals hij eerder in een interview zei: “Het is onbeschoft. Het is vervelend, het is afleidend, ook voor ons. Dus stop het verdomme weg, word verdomme volwassen. Het duurt maar twee uur.”
In die twee uur lopen heuse smartphone-sheriffs in strakke pakken (en met strakke blikken) met een soort van zaklamp rond, op jacht naar ongehoorzame filmpjesmakers. Het voelt verkeerd en intimiderend. We durven zelfs amper notities op onze mobiele telefoon te maken. Maar geen nood, zegt Tool, het is echt voor een goed doel. En ja, helemaal niemand die tussendoor zijn WhatsApp of Instagram zit te koekeloeren. Alle 15.000 fans hun ogen op de bal: het zorgt voor een samenhorigheid die je in deze gedigitaliseerde wereld amper meer ziet.
Tool staat maandag alweer voor de derde keer in vijf jaar in de Ziggo Dome, opnieuw met dezelfde tour, maar nu tegen nóg hogere prijzen. Fans betalen tot wel 180 euro voor één kaartje, waarmee de prijzen sinds 2019 zijn verdubbeld. Een bizarre constatering, al weten de Tool-fans als geen ander dat een avondje Tool garant staat voor een sensationele ervaring. En ze krijgen gelijk.
Al bij de verrassende opener ‘Jambi’ veroorzaakt de band een aardschok die de Ziggo Dome lijkt open te splijten. Zanger Keenan, vorige maand 60 geworden en opnieuw met hanenkam, is fantastisch bij stem. De riffs van Adam Jones zijn soms subtiel, soms bulderend hard, en de drums van Danny Carey: tja, niet minder dan legendarisch. De Ziggo Dome ziet misschien wel de beste drummer ter wereld aan het werk en mag zelfs via een bodycam even meekijken hoe geniaal hij iedere drumfill laat klinken.
Een concert van Tool is geen feest. Het is beter dan dat. Het is een uitzonderlijk mooie ervaring, vol spektakel, geweldige composities en prachtige visuals op een gigantisch scherm dat de hele breedte van het podium vult. De Ziggo Dome waant zich even in een ander universum, het universum van Tool. De band gebruikt alle mogelijke elementen uit de rock en metal van de afgelopen decennia en komt zo tot een unieke en waanzinnige sound die je tegenwoordig zelden hoort.
De band schommelt twee uur lang van verpulverend (The Grudge, inclusief schreeuw!) naar wonderschoon (Invincible) en van ongrijpbaar (Descending) naar lekker rockend (Flood). Na de pauze lijkt Tool even verloren te gaan in de eigen zweem van mysterie – het instrumentale stuk duurt wel érg lang – maar dan is daar Maynard die met zijn demagogische schreeuwstem iedereen weer bij de les brengt. Metal van de allerbovenste plank.
Na een ronduit fenomenaal Invincible – de nieuwe liedjes krijgen sowieso betere respons – houdt Keenan zich aan zijn woord. De fans hebben zich gedragen en mogen tijdens het laatste liedje hun telefoon pakken en een opname maken. Dat duurt maximaal een minuut: de Tool-fans leggen dat vervelende ding weer weg en gaan volledig op in de magische beleving die Tool heet. Wat een avond!