Zelfverzekerd Goldband kan helemaal niks fout doen in Ziggo Dome

Goldband

Pukkelpop, Sziget en natuurlijk headliner/afsluiter op Lowlands: het zijn de grote Goldband-shows van het huidige jaar. Sinds de start van het stukadorende muziektrio in 2019 is het alleen maar van groot naar groter gegaan. Nu is daar de eerste van twee concerten in de Ziggo Dome, volgens concertorganisator Mojo de grootste shows van hun carrière.

Door Wout Bekhuis; foto’s: Kim Balster

En je grootste show ooit begin je natuurlijk niet zomaar. Wanneer even na negenen de zaallichten doven, dragen in monniksgewaad gehulde figuren onder onheilspellende klanken en het geluid van kerkklokken drie doodskisten het podium op. Wanneer deze naast elkaar op het podium worden geplaatst, blijken ze open te zijn en uiteraard liggen de drie hoofdrolspelers van vanavond erin; Boaz Kok, Karel Gerlach en Milo Driessen openen de set met het bijpassende Requiem, terwijl ze alle drie via koorden uit hun kisten worden gehesen om het nummer al zwevend en salto’s makend tot een einde te brengen. Het publiek zingt meteen luidkeels mee, vooral met het aanstekelijke ‘Iedereen gaat dood / En jij ook / En jij ook / En jij ook’.

Goldband

Zo houdt de opening het midden tussen glamoureus muziektheater en hysterische meezingmusical. En dat kan Goldband verbluffend goed. De drie Hagenezen lijken geen greintje zenuwen te hebben en werkelijk alles is raak. Ook de nummers van Samen Tegen Elkaar, het afgelopen juni uitgebrachte studioalbum dat op veel minder lof kon rekenen dan debuutplaat Betaalbare Romantiek.

Goldband

Goldband en Samen Tegen Elkaar

Muziek en vooral tekst zijn op het vervolg een stuk minder creatief, scherp en spitsvondig. Maar op spitsvondige teksten zit in de Ziggo Dome niemand te wachten, blijkt al snel. De muziek van Samen Tegen Elkaar voert namelijk de boventoon tijdens dit concert, maar het publiek verslapt – net als de band – geen moment, zingt elk nummer woord voor woord mee en deint tot op de laatste rijen van de tweede ring mee met de opzwepende beats.

Goldband

Ook zonder beats (zoals bij Ik Kom Naar Huis) blijven de zeventienduizend fans vol overgave meedoen en slikken ze zonder enige moeite alle clichés (zoals zaklampjes en aanstekers bij Naakt Op Het Plein). Zelfs het geforceerde en asynchrone boybanddansje tijdens Het Is Voorbij weet de stemming niet te drukken en wordt na een ‘Laat je horen!’, met luid gejuich beantwoord. Goldband lijkt vanavond niks fout te kunnen doen.

Dat alles volledig op rolletjes loopt en de tijd in sneltreinvaart voorbij trekt, blijkt als de show er twee uur na het groteske Requiem opzit. Een twee uur durend feestconcert waar echt alles op en aan zit. Van (letterlijk) vlammende decorstukken tot verschillende kostuumwisselingen. Van vele moshpits tot een crowdsurfende Boaz en Karel. En van het voorziene duet met Maan (Stiekem) tot een aantal verrassend lekkere gitaarsolo’s van Wieger Hoogendorp. Ook tijdens hun grootste show ooit speelt Goldband de zaal volledig plat – zonder enige twijfel.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial