11-11 Gekkigheid in de muziek?
Carnaval, een viering die diepgeworteld is in de Nederlandse cultuur, gaat hand in hand met muziek die speciaal voor deze gelegenheid is gecomponeerd. De oorsprong van de Nederlandse carnavalsmuziek is nauw verbonden met de traditie van de Elfde van de Elfde, een datum die wordt beschouwd als het begin van het carnavalsseizoen, ook bekend als 11-11.
Door Marco Aarden
11-11
De keuze voor de elfde van de elfde is niet willekeurig. Het getal elf wordt al eeuwenlang geassocieerd met gekkigheid en narren, wat perfect past bij de uitbundige en vaak speelse aard van carnaval. Op 11 november, om precies 11:11 uur, komen carnavalsverenigingen samen om het nieuwe seizoen in te luiden met de onthulling van de prins carnaval en zijn gevolg. Dit moment markeert ook het begin van de voorbereidingen voor de festiviteiten die in februari of maart plaatsvinden, afhankelijk van de datum van Pasen.
De muziek die tijdens carnaval wordt gespeeld, is een essentieel onderdeel van de feestvreugde. Nederlandse carnavalsmuziek kenmerkt zich door vrolijke melodieën, eenvoudige meezingbare teksten en een aanstekelijk ritme dat mensen aanzet tot dansen. Het genre is in de loop der jaren geëvolueerd, maar blijft trouw aan zijn wortels van humor en toegankelijkheid.
In de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw begon de carnavalsmuziek echt vorm te krijgen met artiesten zoals De Twee Pinten en Toon Hermans, die bijdroegen aan de populariteit van het genre. Sindsdien is het uitgegroeid tot een fenomeen waarbij lokale artiesten en bands elk jaar nieuwe nummers uitbrengen die strijden om de titel van carnavalskraker van het jaar.
Bloemetjesgordijn
De hit “Bloemetjesgordijn” van Wim Kersten, uitgebracht in 1980, is misschien wel de bekendste carnavalsklassieker. De tekst, die gaat over een bloemetjesgordijn als symbool voor gezelligheid en huiselijkheid, sprak veel mensen aan en zorgde voor een gevoel van nostalgie en verbondenheid. Het lied werd niet alleen in het zuiden van Nederland, maar ook daarbuiten goed ontvangen. Het succes van “Bloemetjesgordijn” kan worden toegeschreven aan de combinatie van een aanstekelijke melodie, een eenvoudige maar effectieve tekst, en de timing van de release vlak voor het carnavalsseizoen, waardoor het lied een vaste waarde werd op feestjes en in kroegen tijdens deze periode.
De Elfde van de Elfde is dus niet alleen de start van het carnavalsseizoen, maar ook het moment waarop de eerste nieuwe carnavalsliederen worden gepresenteerd. Deze muziek speelt een cruciale rol in het creëren van de unieke sfeer die carnaval zo geliefd maakt bij velen.
Kortom, de Nederlandse carnavalsmuziek en de Elfde van de Elfde zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Samen vormen ze de opmaat naar een periode van feest, verbroedering en traditie die diep verankerd is in de Nederlandse samenleving.