De metamorfose van de onzekere zanger met etherische folksongs in clubs naar de diva met juwelen en extravagante kledij op megafestivals is compleet. Die voltrok zich in amper vijf jaar tijd. Was volgens sceptici zijn debuut Entity (2014) wellicht nog een goed getimede toevalstreffer, met de onvolprezen opvolger Infinity maakt hij zichzelf nagenoeg in een klap voor eeuwig onsterfelijk.

Max Colombie heeft er in Parijs alweer een aantal zware, moeizaam verlopen interviews op zitten. Het doel heiligt de middelen, want Max is ook blij en trots. Zijn plaat staat helemaal bovenaan in de alternatieve hitparade en op nummer 10 in de algemene charts. De dag voor dit interview kwam de Franse modeontwerper Jean Paul Gaultier hem tijdens de visagie persoonlijk toefluisteren groot fan te zijn. “Ik vertelde het net aan mijn moeder”, vertelt Max. “Ze is zo trots, want Gaultier is een icoon voor haar. Frankrijk lijkt inderdaad om. Zo hoog in de lijsten stond ik in dat land nog nooit.”

Rock Werchter

Het jaar 2017 verliep als in een droom, zo lijkt het. Nieuw album, nieuwe shows, veel succes. “Het jaar voelt voor mij vooral als heel erg intens. Veel druk en soms erg ongemakkelijk. De shows kosten veel energie en gaan gepaard met een hoog stressgehalte. Alles moet technisch kloppen. Onze albums zijn belangrijk, maar we zien die niet los van het livegebeuren. Dit jaar deden we niet eens de heel grote festivals aan, maar beperkten we ons nog tot de categorie daar net onder: Down The Rabbit Hole en de Lokerse Feesten. In 2018 gaan we Rock Werchter afsluiten. Dat gaat mijn grootste show ooit worden."

Meer seks

Hoe vers het succes van Infinity ook is, en hoeveel landen dat succes ongetwijfeld nog gaan omarmen, Max Colombia werkt in alle stilte alweer aan een derde hoofdstuk. “Ik ben een beetje aan het schrijven. Het neigt allemaal nog iets meer naar pure seks. Donkerder, met nog meer seks."

 

Lees het complete interview met Tears for Fears in de nieuwste Soundz. Koop hem nu bij jouw plaatselijke boekhandel of abonneer je hier op Soundz Magazine.

 

Tekst: Willem Jongeneelen