Vanaf 2020 zal Pinkpop niet meer in het Pinksterweekend plaatsvinden

pinkpop

Vanaf 2020 zullen we niet meer tijdens het Pinksterweekend kunnen genieten van Pinkpop. De festivalbaas Jan Smeets liet weten dat Pinksteren de aankomende jaren te vroeg in het jaar valt. Hierdoor wordt het moeilijker om een goed programma neer te zetten.

Smeets vertelt aan L1mburg Centraal dat het voor tien edities geldt vanaf 2020. De vijftigste jubileumeditie die dit jaar wordt georganiseerd zal nog wel tijdens het pinksterweekend plaatsvinden: 7, 8 en 9 juni.

Grote namen als Fleetwood Mac, Mumford & Sons, Tenacious D en George Ezra zullen dit jaar optreden tijdens het festival. Smeets zeg dat hij verder nog in gesprek is met Rowwen Hèze en de Golden Earring.

Bron: nu.nl | Beeld: Instagram @pinkpopfest

In gesprek met MR. Buma

Buma

Tijdens Eurosonic Noorderslag (16 t/m 19 januari) wemelt het weer van de industry folks in Groningen, mensen die de popwereld grotendeels vormgeven. Als voorschotje op dit festival spreken we met Frank Helmink, die zich als directeur van Buma Cultuur hard maakt voor de Nederlandse muzikant. Hij houdt ook wel van lekker potje heavy metal.

Je kunt hem kennen van zijn programma op Kink FM, waar hij jarenlang zijn liefde voor heavy metal liet horen in het stevige en tegenwoordig semi-legendarische radioprogramma Heavy Alternative. Dat programma verdween, zoals heel Kink FM uiteindelijk stopte. Ergens in Frank Helmink, in de veertig inmiddels, zit die wilde geest van toen nog steeds. De joviale Amsterdammer draagt nog altijd net zo makkelijk een heavymetalshirt als een net overhemd, zoals hij ook even makkelijk aan tafel zit met legendes uit de heavy rock als met zakelijke bobo’s uit de Nederlandse muziekindustrie. “Nog even en dan ben ik tien jaar in dienst als directeur van Buma Cultuur”, vertelt Helmink thuis in Amsterdam, waar de metalmuziek vanmiddag overigens keurig uitstaat. “Het gekke is: ik had zelf eigenlijk nóóit gedacht dat ik dit zo lang zou doen. Vijf, zes jaar, dat zou het worden. Maximaal.” Het werden er meer. Het einde is bovendien nog lang niet in zicht. Van een vertrek bij Buma Cultuur, de organisatie achter evenementen als Eurosonic en Noorderslag, blijkt geen sprake. Integendeel zelfs. “Daar zijn nog veel te veel uitdagingen voor. We hebben bijvoorbeeld onlangs één van onze evenementen, Amsterdam Dance Event, verzelfstandigd. ADE is zó groot geworden, het was er echt tijd voor. Maar zoiets gebeurt niet zomaar. Het stond zelfs al een tijd op de planning, maar het was niet makkelijk om daar direct de handjes voor op elkaar te krijgen.” Het succes van Amsterdam Dance Event bewijst het succes van de formule van Buma Cultuur. Genres krijgen dankzij de organisatie stevige zetten in de rug. Neem bijvoorbeeld de jazz, die tegenwoordig pal aan de Maas in Rotterdam in het zonnetje wordt gezet. Een mooiere, grootstedelijke plek is niet denkbaar. Hoe anders was dat eerst, toen Helmink als directeur bij Buma Cultuur begon. “Er was een evenement in Amersfoort, maar toen ik daar voor het eerst kwam dacht ik al snel: néé, dit is te veel een niche-ding. Dit is niet representatief, een beetje big band-VVD-achtig ook. Jazz is zoveel meer dan dat!”

Dus veranderde onder jouw leiding de boel.

“Ja. Want ik was en ben hier niet om alleen op de toko te passen, hè? Het is veel leuker om dingen op te bouwen en die verder te ontwikkelen, vind ik. Wel heb ik van het begin af aan gezegd dat ik als nieuwe baas echt niet met een bijl de boel aan stukken zou hakken. Ik wilde juist open en eerlijk te werk gaan, zo zou ik het verst komen. Dus met dat jazzevenement in Amersfoort ging ik aan de slag. Want dat vertegenwoordigde natuurlijk wel een deel van de jazz, maar er was veel meer. Dus zijn we gaan veranderen, gaan verhuizen en gaan samenwerken met North Sea Jazz en North Sea Round Town. Zo hebben we een enorme sprong gemaakt.”

Waarom vind je het belangrijk dat de muziekliefhebber leest waar Buma Cultuur voor staat?

“Omdat er belachelijk veel talent is in Nederland, en dat wil ik het hele jaar door laten weten aan iedereen. We willen ons hard maken voor de Nederlandse muziek. Verspreid over allerlei genres is er zoveel talent dat aanprijzing verdient. Ook daarom hebben we weleens gedoe gehad met bijvoorbeeld de NPO, omdat wij echt vonden dat ze veel te weinig Nederlandstalige muziek draaiden. Dat werd breed opgepikt. In de aandacht die we toen kregen, tot en met in praatprogramma’s aan toe, konden we mooi wijzen op de vele talenten die we hebben. Die helaas niet per se gedraaid werden op de radio. Mijn manier van werken is echt gebaseerd op de gedachte dat we er voor alle leden van Buma moeten zijn. In alle genres.’’

Je wil er zijn voor alle soorten muziek?

“Ja, van links tot rechts. Van dance tot Nederlandstalig. Zo is bijvoorbeeld het evenement Buma NL begonnen, voor Nederlandstalige muziek. Het plan voor zo’n evenement lag er gek genoeg al heel lang, maar het kwam maar niet van de grond. Ik zei: dit kan toch niet zo ingewikkeld zijn? Als je al allemaal van dat soort evenementen doet, kan dit óók gewoon. Het is net ondernemen, je zult het gewoon moeten doen. Het bleek zeker niet het makkelijkste evenement, al zou je dat wel denken omdat het om artiesten van dichtbij gaat. Maar het staat er wel. We begonnen in Den Bosch en zijn twee jaar geleden verhuisd naar TivoliVredenburg in Utrecht.”

 Niet alles lukte. Een evenement als Rotterdam Beats, voor de urbanscene, leek zijn tijd te ver vooruit en verdween weer van de agenda.

“Daar zijn we vrij snel weer mee opgehouden. Dat was vrij duur en het leverde niet genoeg op. Dat soort afwegingen maak ik als directeur ook. Soms moeten we een andere koers gaan varen. Maar Rotterdam Beats is inmiddels opgenomen door ADE.”

Voor Buma/Stemra, dat Buma Cultuur oprichtte, was het vaarwater de afgelopen jaren soms zwaar. Hoe heb jij dat beleefd?

“Er stonden de afgelopen jaren inderdaad dingen over ons in de krant die ik heftig vond. Geleerd heb ik wel dat je niet alles moet geloven dat in de krant staat. Daarom heb ik ook bewust niet gereageerd, omdat zo’n reactie alleen maar olie op het vuur gooit. En omdat we maar één doel hebben. En dat is niet interviews geven over wat er rond Buma gebeurt. Het was soms lastig, ik heb echt geleerd dat je als directeur soms op je handen moet gaan zitten. En dat terwijl mensen die mij kennen weten dat ik vrij snel een antwoord klaar heb, vaak ook nog eens relatief zwart-wit. Maar je moet je plek wel kennen. Er waren keren bij dat ik thuis op de tafel sloeg van woede. Maar naar buiten toe heb ik de rust altijd bewaard. Hoe moeilijk dat soms ook was.’’

Staat de blik weer op vooruit?

“Jazeker, dat gevoel heb ik wel. Heel sterk. Ik haal energie uit bijvoorbeeld de afwikkeling van de verzelfstandiging van Amsterdam Dance Event, een enorme klus. En wat als dat evenement weg is bij Buma Cultuur? Hoe gaan we dan verder? Dat vind ik leuk om te bedenken. De omstandigheden waarin ik werk zijn nooit hetzelfde. Er zijn mensen die daar gek van worden, maar ik vind dat heel leuk. Welbeschouwd staan we op een kruispunt. Er valt genoeg te bespreken. Wat wil Buma Cultuur? Willen we evenementen organiseren? Of besteden we die uit? Er is genoeg om over na te denken.”

En dan is de fotograaf er, en is het tijd voor de foto. Monter duikt Helmink voor de spiegel. Even de haren kammen. Nee, hij heeft zich niet laten kisten, is klaar om voor de leden van Buma te gaan. “Ervoor gaan, dat zit in me. Het leven is soms simpel.“

BUMA CULTUUR

Buma Cultuur ondersteunt en promoot het Nederlands muziekauteursrecht in zowel Nederland als in de belangrijkste exportmarkten voor de Nederlandse (niet per se Nederlandstalige) muziek. Het doel is het aandeel op de Nederlandse markt en buitenlandse markten te vergroten. Buma Cultuur is opgericht door de Nederlandse auteursrechtenorganisatie Buma. Buma/Stemra is de auteursrechtenorganisatie van muziekauteurs in Nederland en vertegenwoordigt de belangen van haar leden wereldwijd. Naast het innen en uitkeren van rechtengelden voor muziekauteurs, stimuleert en ondersteunt Buma/Stemra de ontwikkeling van nieuw talent.

 

 

 

 

Fleetwood Mac: eerste headliner jubileumeditie van Pinkpop

FleetwoodMacPinkpop kan de eerste naam voor de 50ste editie bekend maken. FLEETWOOD MAC, een van de meest invloedrijke rockgroepen allertijden, komt in 2019 naar Landgraaf. Met de bevestiging van FLEETWOOD MAC heeft de jubileumeditie van het festival meteen een van de drie dagafsluiters te pakken. Pinkpop 2019 vindt weer traditiegetrouw plaats met Pinksteren op zaterdag 8, zondag 9 en maandag 10 juni op het festivalterrein Megaland in Landgraaf. De kaartverkoop van Pinkpop start op zaterdag 16 maart 2019 via www.ticketmaster.nl en de bekende Ticketmaster verkoopadressen.

Fleetwood Mac is, in de vernieuwde bezetting bestaande uit Mick Fleetwood, John McVie, Stevie Nicks en Christine McVie samen met nieuwkomers Mike Campbell en Neil Finn, de spreekwoordelijke eerste kers op de verjaardagstaart van de jubileumeditie van Pinkpop. In 2019 viert het festival haar 50ste editie en dan is een band als Fleetwood Mac een graag geziene gast op je verjaardag.

“Fleetwood Mac has always been about an amazing collection of songs that are performed with a unique blend of talents. We jammed with Mike and Neil and the chemistry really worked and let the band realize that this is the right combination to go forward with in Fleetwood Mac style. We know we have something new, yet it’s got the unmistakable Mac sound” aldus Mick Fleetwood. “We are thrilled to welcome the musical talents of the caliber of Mike Campbell and Neil Finn into the Mac family. With Mike and Neil, we’ll be performing all the hits that the fans love, plus we’ll be surprising our audiences with some tracks from our historic catalogue of songs” zegt de band collectief.

Fleetwood Mac werd in 1967 door Peter Green opgericht en is vernoemd naar bandleden Mick Fleetwood en John McVie. Nadat Green in 1969 de band verliet bleven Fleetwood en McVie als originele leden over. Daarna heeft de band diverse bezettingswisselingen gehad, de meest belangrijke wijzigingen waren de komst van Christine McVie (1970) en Stevie Nicks en Lindsey Buckingham (1974). Drie jaar na de komst van Nicks en Buckingham brak de band met het album ‘Rumours’ door. In het meer dan 50-jarige bestaan van de band verkocht Fleetwood Mac wereldwijd meer dan 100 miljoen albums en werd de Grammy Award winnende band in 1998 opgenomen in de Rock and Roll Hall of Fame. Fleetwood Mac stond in 1971 op de tweede editie van Pinkpop, toen nog in Geleen.
 

50ste EDITIE VAN PINKPOP
8, 9 en 10 JUNI 2019

De 50ste editie van Pinkpop vindt plaats op zaterdag 8, zondag 9 en maandag 10 juni 2019 op het festivalterrein van Megaland in Landgraaf. De traditionele perspresentatie met bekendmaking van het programma vindt plaats op woensdag 13 maart 2019 in poptempel Paradiso te Amsterdam. De start van de kaartverkoop staat gepland op zaterdag 16 maart 2019. Let op: vóór de officiële start van de kaartverkoop worden al kaarten aangeboden, maar koop deze niet, dit zijn geen officiële kaarten!

Sinds 1990 staat Pinkpop in het Groot Guinness Book Of Records als het oudste onafgebroken georganiseerde popfestival. De eerste editie vond plaats op 18 mei 1970 in Geleen, waar Pinkpop zeventien keer plaats vond. In 1987 werd eenmalig uitgeweken naar Baarlo. Vanaf 1988 wordt Pinkpop gehouden op evenemententerrein Megaland in de gemeente Landgraaf en vindt daar dit jaar voor de 32e keer plaats.  Voor meer informatie: www.pinkpop.nl.

Christof van der Ven : Brabander met een Ierse geest

rsz christof van der ven photo ray uscata lr 2

Hij denkt en droomt al een tijdje in het Engels. Toch komt de momenteel vanuit Londen opererende singer-songwriter Christof van der Ven oorspronkelijk uit het Brabantse Handel.

tekst: Willem Jongeneelen

Het leven is goed in het Brabantse Land’, zo luidt een provinciale klassieker. Van der Ven (32) beaamt dat. ,,Handel was fijn, lekker rustig en ik genoot er heel normale Brabantse opvoeding. En de muziek werd me met de paplepel ingegoten, omdat ‘ons paps en ons mams’ elpees van Bob Dylan en Leonard Cohen draaiden.” Christof ontving op zijn achtste zijn eerste gitaar, ging op zijn twaalfde zingen en kwam op zijn zestiende in de Eindhovense band Autumn Sun terecht. Het was vrij snel duidelijk dat zijn toekomst in de muziek zou liggen. ,,Een solocarrière vanuit Handel, dat leek me niet handig. Ik keek verder, zocht het avontuur en vertrok naar het land waar veel van mijn favorieten vandaan kwamen, zoals Glen Hansard van The Frames, Conor O’Brien van Villagers.”   

Christof vertrok op de bonnefooi naar Galway. ,,Beter worden, naar het voorbeeld van de betere moderne singer-songwriters. Optreden op straten en in pubs. Mijn Engels verbeteren, de solocarrière uitbouwen, mensen leren kennen die me verder konden helpen. Ierland heeft perfect gewerkt. Toen de tijd er rijp voor was verhuisde ik naar Londen, omdat daar de industrie, labels en managers gevestigd waren.” Zijn in april 2018 verschenen debuut Empty Handed bevat tien verhalen in tien liedjes, geschreven in de laatste vijf jaar voorafgaand aan dat album. ,,Tien verschillende hoofdstukken uit mijn leven. Er zit veel verandering in, maar is ook veel gebeurd. Ze reflecteren waar ik stond toen ik ze schreef. Ook mijn schrijfstijl veranderde gedurende die jaren.”

Zijn wortels is Christof nog niet helemaal verloren. Als hij Nederlands praat hoor je nog iets van zijn Brabants accent terug. Ook passeren er regelmatig Engelse woorden, omdat hij zich de laatste jaren er op betrapt zelfs in het Engels te dromen en denken. Zijn Engels is feilloos, zijn teksten komen binnen. ,,Ik luisterde veel naar Damien Jurado, Damien Rice. Ik wil met mijn eigen liedjes bereiken wat hun songs met mij doen. Ik kan moeilijk beoordelen of ik mensen op dezelfde manier raak. In Engeland vinden ze me Iers klinken, in Ierland Engels. Ik denk niet dat er nog veel Brabants in mijn muziek zit, ook niet in de teksten. Van karakter blijf ik een nuchtere Brabander, maar de emoties die ik bezing zijn universeel. Ik heb de Ierse muziekcultuur onderzocht en veel van hun cultuur opgesnoven. Het mystieke aspect trok me aan, en dat zal vast ergens een stempeltje op het geluid gedrukt hebben.”

Na een aantal mooie tournees als support-act voor The Boxer Rebellion en Bear’s Den werd hij door die laatste band als vast bandlid gevraagd. ,,Ik heb even getwijfeld. Het leek me beter mijn extra geld in die band te verdienen dan met 48 per week in de hete Londense keuken erbij te klussen als kok. Er was een goede match met de heren en ik kon muzikaal en vocaal iets toevoegen. Bovendien is het goed voor mijn eigen carrière als fans van die band het als een aanbeveling zien om ook mijn muziek te gaan checken.”  

Releases:

Empty Handed - april 2018

EP Empty Handed Live - september 2018

De Live EP is opgenomen in de Copper Brown Studios in Londen. Christof van der Ven (zang/gitaar) toert met de daarop actieve band bestaande uit Tommy Heat (piano/bas, uit Matthew & The Atlas), Tommy Sheen (gitaar/synths, uit band Alex Farges) en Jools Owen (drums, uit Bear’s Den) door Nederland.

De data:

24 okt – Luxor Live Arnhem (support door Bennie Curnow)
25 okt – DDW Music festival Eindhoven
26 okt – Simplon Groningen (support door Bennie Curnow)
27 okt – Bibelot Dordrecht (support door Benjamin de Raad)
28 okt – Nieuwe Nor Heerlen (support door Bennie Curnow)
29 okt – Sugarfactory Amsterdam (support door Bennie Curnow)
30 okt – TivoliVredenburg Utrecht (support door Bennie Curnow)
31 okt – Paard Den Haag (support door Bennie Curnow)

Glamrockers The Sweet in de Boerderij

Glamrockers The Sweet komen weer naar Nederland. Exact vijftig jaar nadat met de voorloper Sweetshop de basis werd gelegd voor de grote successen van de jaren zeventig, komt de band op 6 oktober naar de Boerderij in Zoetermeer. Gitarist Andy Scott, enig origineel bandlid in de huidige line-up, heeft er zin in. Met zijn 69 jaar voelt hij zich beter dan ooit, vertelt hij exclusief aan Soundz.

 

Logo The Sweet

 

"Ik ben een gezegend mens. Vanaf mijn zeventiende heb ik mogen doen wat ik het allerliefste doe: muziek maken. Nog altijd ga ik iedere avond met plezier het podium op."

Daar komt bij dat Scott ernstig ziek is geweest. In 2009 werd bij hem voor de eerste keer prostaatkanker geconstateerd. In 2017 werden weer sporen van de ziekte ontdekt. Maar nu is de gitarist 'schoon'. De artsen die hem behandeld hebben noemt hij 'Gods'.

"Ik ben weer gezond, voel me fit. Met dank aan die fantastische mensen in het ziekenhuis. Zolang ik kan ga ik door. Onze agenda is tot volgend jaar zomer al weer gevuld."

Live speelt The Sweet uiteraard de oude hits, afgewisseld met de meer heavy albumtracks van vooral Sweet Fanny Adams en Desolation Boulevard. De band neemt zo nu en dan nieuwe songs op, twee daarvan staan op de verzamelaar Action! The Ultimate Story uit 2015. Maar Andy Scott beseft dat het publiek niet of nauwelijks op nieuw materiaal zit te wachten, zeker niet live.

"Dat is het lot van oude bands, zelfs voor grootheden als de Stones. Mensen kijken niet meer uit naar nieuw materiaal, de radio draait het niet meer. Tijdens de gigs willen onze fans de oude hits horen. De muziek van hun jeugd. Ik speel ze met plezier."

Voorkeuren?

"Love Is Like Oxygen is nog altijd één van mijn favorieten, Maar als ik de reactie van het publiek zie op Fox On The Run of Ballroom Blitz, dan blijf ik dat ook nog steeds geweldig vinden."

The Sweet: 6 oktober, Boerderij Zoetermeer. Support act: Mooie Meneren.