bo website 1 Nog voordat de eerste beelden werden geschoten, was er veel discussie rondom de film. Acteurs kwamen en gingen. Zelfs regisseur Bryan Singer werd voortijdig de deur gewezen omdat hij tussendoor te lang vakantie had genomen. Maar nu is de film er dan toch eindelijk. Bohemian Rhapsody, de rolprent over de opkomst van Queen en het leven van zanger Freddie Mercury.

door: Jean-Paul Heck

Het is een filmisch werkstuk waar vooraf al iedereen een mening over had. Wil je een film maken over één van de beroemdste en meest succesvolle bands uit de muziekgeschiedenis, heb je keuze genoeg. Welke invalshoek pak je en wat licht je er uit? Centraal in Bohemian Rhapsody staat het leven van wijlen Mercury. Een jonge knul die met zijn ouders uit Zanzibar naar Londen is verhuisd en een bleke toekomst lijkt te hebben. Mercury, gespeeld door acteur Rami Malek, is een student kunstacademie die wat ponden bijverdiend op de luchthaven Heathrow. Dat is ook het startpunt van de film. Een beetje obligate opener die de eerste ontmoeting met bandleden Brian May en Roger Taylor in beeld brengt. Jongens uit gegoede Engelse gezinnen die eigenlijk geen raad weten met die rare snoeshaan met zijn grote tanden en extravagante kledij. Totdat hij na een gig van May en Taylor’s eerste bandje Smile op de parkeerplaats bij een club de song Doin’ Alright zingt. Bohemian Rhapsody rent vliegensvlug door die beginfase een en neemt ook een loopje met de tijdslijn.

bo website 2Zo spelen de bandleden in 1974 al de song Fat Bottomed Girls, terwijl dat nummer toch pas echt in 1978 werd opgenomen. Dat is overigens wel het meest storende element. May en Taylor die ook als executive producenten zeer nadrukkelijk bij het proces aanwezig waren, hebben dit blijkbaar goedgekeurd. Zo zie je Mercury in een limousine samen met onruststoker Paul Prenter en manager John Reid ergens in 1983 voorbij komen. De zanger tekende in 1984 zijn solodeal voor zijn eerste soloalbum Mr. Bad Guy maar voormalig Elton John-manager Reid was al in 1978 gevlogen. Zo ook de totstandkoming van de verguisde Queen-plaat Hot Space, waarbij de band de disco-stroming oppakt. Opeens vliegt Another One Bites The Dust voorbij. Een song die toch echt op The Game staat. Een plaat die twee jaar eerder verscheen. En zo zijn er talrijke bewuste omissies waar de echte Queen-fan zich wellicht aan zal ergeren.

bo website 3

Ook de wel heel opzichtige afrekening met Mercury’s assistent Prenter krijgt teveel ruimte in deze film. Daarentegen komt een man als Peter Freestone, jarenlang toch de beste vriend van Mercury, in het hele stuk niet voor. Prenter wordt overigens geweldig gespeeld door Allan Leech. Ook Mike Myers excelleert in de rol van EMI-platenbaas Ray Foster. Met permanentje en een werkelijk briljant plat Engels accent, zorgt hij voor de mooiste scene van de film. Na het beluisteren van het meer dan zes minuten durende Bohemian Rhapsody zegt hij gekweld: ‘No one will play Queen’. Het tweede deel van de film zorgt gelukkig voor de ommekeer. De eenzaamheid van de zanger in zijn enorme huis aan Garden Lodge in hartje Kensington, komt perfect in beeld. Malik stijgt naar grote hoogte. Zo ook zijn voormalige levensgezellin en beste vriendin Mary Austin die door Lucy Boynton heerlijk wordt vertolkt. Overigens is de cast sowieso voortreffelijk. Vooral Gwyllim Lee als Brian May en Tom Hollander als manager Jim Beach zijn erg overtuigend. Maar het is Malek die de show met een onwaarschijnlijk fraaie performance speelt. Zijn mimiek is meesterlijk en de gelijkenis soms bijna eng. Die Oscar-nominatie moet haast een vanzelfsprekendheid zijn. Prijsstuk is het einde van de film waar het legendarische concert tijdens Live Aid minutieus en op een hartverwarmende manier in beeld komt. Het maakt Bohemian Rhapsody ondanks de wat irritante geschiedvervalsing tot een bijzonder innemend en bij vlagen zeer emotioneel avontuur.

Bohemian Rhapsody gaat op 1 november in premiere in de Nederlandse bioscopen