shania twain 6 opener

Shania Twain was ooit de verpersoonlijking van de commerciele country. Ze brak talloze records en zorgde ervoor dat talloze andere jonge countryartiesten een voet aan de grond kregen. Maar criticasters vonden ook dat zij de ‘good old’ country heeft vernietigd. Na een jarenlange afwezigheid was ze gisteravond terug in de Ziggo Dome.

Fotografie: Dennis Beekelaar

shania twain 2

Dat de strakke jeans en geblokte blouse niet meer aan haar zijn besteed, liet Twain meteen vanaf de opening zien. Als een diva kwam ze op in een strak sluitende zilveren jurk. Mevrouw Twain is natuurlijk niet meer die grote ster die ze pakweg 10 jaar terug was. Haar laatste album deed het aardig maar ze is natuurlijk voorbijgestreefd door talloze nieuwe en jongere sterren. Dat is niet erg. Eerlijk gezegd was de comeback van Twain sowieso verbazingwekkend.

shania twain 4Veel van haar succes heeft ze immers te danken gehad aan haar ex-man John ‘Mutt’ Lange. De producer en componist uit Zuid-Afrika werd na zijn grote successen met AC/DC, Foreigner, Billy Ocean en talloze anderen niet alleen verliefd op de mooi Twain. Hij gaf haar ook een nieuwe, bizar succesvolle carrière. Daar kwam in 2008 abrupt een einde aan. Eerst liep ze de ziekte van Lyme op. En nadat ze was opgekrabbeld liet Lange haar weten dat hij verliefd was geworden op Shania’s assistente.

shania twain 3Toch was ze in 2012 opeens terug met een reeks concerten in Las Vegas. Het was de aanzet voor haar nieuwe album NOW en deze wereldtournee. Het geraamte van de set van gisteravond bestond ook uit songs die Twain en Lange jaren terug samen maakten. Come On Over, dat al als tweede song werd ingezet, That Don’t Impress Me Much, I’m Gonna Getcha Good! , ze kwamen allemaal in slagorde voorbij. Ook haar duizelingwekkende kledingkast. Wat dat betreft heeft ze in Las Vegas goed opgelet. Dat NOW niet zo’n hele goede plaat is, daar is iedereen het wel mee eens.

shania twain 1Toch kwamen de persoonlijke songs van dit album live een stuk beter tot hun recht. Alles werd uit de kast gehaald. Een liftend platvorm in Up! , een open gitaarkoffer waar zet tussen het publiek You’re The One , line-dancing, podium met luipaardmotief in That Don’t Impress Me Much en nog meer kleding. Dat Twain de hoge noten wat minder goed pakt is een gegeven. En dat zij als ultieme voorloper van Taylor Swift het ook op het gebied van vernieuwing moet afleggen, werd wel duidelijk. Anderzijds blijft het uniek dat de puissant rijke Twain nog altijd de passie heeft om een show zoals deze weg te zetten.