ed sheeran 5 opener definitiefEd Sheeran is de anti-held van de popmuziek. Maar wel eentje met bakken vol succes. Gisteravond stond hij in de Johan Cruijf Arena voor de eerste van zijn twee concerten aldaar.

Fotografie: Ans van Heck

Natuurlijk had iedereen het na afloop over de volstrekt verrassende entree van Robbie Williams aan het einde van het concert. Eerst kletste Sheeran wat over een bevriende toetsenman, waarna hij zijn collega-superster aankondigde. Die wandelde, gestoken in een Sheeran-tourshirt, doodgemoedereerd het podium om en zette Angels in. Natuurlijk ontplofte de Johan Cruijf Arena. Als iemand weet wat overdonderend succes met iemand kan doen is het Williams wel.

ed sheeran 6 podium overview

Sheeran is op dit moment de grootste ster op deze aardkloot. Zijn laatste album Divide huist onafgebroken mondiaal al maandenlang in elke album top 10 en tussendoor scoort de Engelsman de ene na de andere hit. Dat is toch wel bijzonder voor deze immer wat slordige ogende ‘redhead’ die een bijna onbenoembare gunfactor heeft. Hij is geen hunk, steekt zichzelf in dezelfde kleding als tijdens zijn vrije dagen en is een spontaan en oprecht spreker. Daarnaast krijgen zijn songs live een nieuw leven.

ed sheeran 2

Maar ja, het is nogal wat. In maart 2012 gaf hij een concert in de Melkweg. Iedereen die er daar bij was zag en hoorde meteen dat die Sheeran wel iets bijzonders in huis had. Gisteren benoemde hij het bewuste optredens ook nog eens. Hoe hij van die kleine Melkweg via de Ziggodome in een reusachtig stadion zoals de Arena belandde. Alsof het hem allemaal bij toeval is overkomen. Zo is het eigenlijk ook wel. Sheeran is een superster omdat miljoenen fans over de hele wereld gek zijn op zijn liedjes. De 27 jarige man uit Halifax, West Yorkshire, heeft geen marketingteam achter hem staan of een vijfsterrenband waarop hij kan leunen. Sheeran moet het hebben van zijn talent, toegankelijke stem en enorme werkethiek.

ed sheeran 3 opener

Dat bleek gisteren wel. Het bronwatermerk Spa had een goede aan hem want van het openingsnummer Castle On The Hill gooide Sheeran per song wel een flesje achterover. Met een enorme passie slalomde hij vanaf de opener langs een nu al indrukwekkend rijtje hits en meezingbare albumtracks. Tussendoor babbelde hij over zijn vader en vaders en vriendjes die zichzelf opofferden om met hun zonen, dochters of vriendinnen naar een Sheeran-concert te komen.

ed sheeran 4

Dat hij daarbij stevig werd gehinderd door een werkelijk abominabel geluid is hem natuurlijk niet aan te rekenen. Sheeran is als performer gegroeid. Dat werd bijvoorbeeld duidelijk in de venijnige opbouw van de song Bloodstream. En dat hij zelfs het plat gespeelde Feeling Good van het Engelse componistenduo Anthony Newley en Leslie Bricusse weet toe te eigenen, zegt wel iets. Waar het plafond ligt voor deze Sheeran is moeilijk te zeggen. Maar zolang hij, zoals gisteren in Amsterdam, dicht bij zichzelf blijft, kan deze ontwapende gast nog lang mee.

Ed Sheeran: gezien en gehoord, gisteravond in de Johan Cruijf Arena in Amsterdam