pearl jam ziggo dome 1

Er is iets magisch aan de muziek van Pearl Jam. Eddie Vedder kan niet alles even zuiver zingen, de gitarist kan verstrikt raken in ellenlange solo’s en bepaalde covers kunnen volledig hun doel voorbij schieten. Maar dat maakt allemaal weinig uit. Pearl Jam overrompelt, blijft verrassen en kan als geen andere rockband ter wereld een complete zaal in vervoering brengen. Zo ook gisteravond, in een kolkende Ziggo Dome, waar een gloed van warmte en liefde over het hongerige publiek neerdaalde.

Fotografie: Daniel de Borger

Groot, groter, grootst. Veel rockbands denken tegenwoordig dat een opening van een concert zo spectaculair mogelijk moet zijn. Pearl Jam denkt daar anders over. De band start de eerste van de twee uitverkochte concerten in Amsterdam op een ongebruikelijke maar mooie wijze: het zaallicht vol aan, geen muziek, alleen een simpele groet. Vedder, gestoken in een eenvoudig blauw overhemd, wandelt heel ontspannen het podium op en heet het publiek van harte welkom. Op zijn beste Nederlands nog wel: ,,Wij vinden het hier te gek.”

pearl jam ziggo dome 2

Tegenwoordig weten we wat een Pearl Jam-optreden te bieden heeft. Of eigenlijk ook weer niet: ieder concert is het één grote verrassing welke obscure nummertjes nu weer de revue zullen passeren. In de Ziggo Dome neemt de band dan ook een flinke duik in de diepe krochten van hun repertoire. Beginnen met vergeten pareltjes als Long Road en Low Light is risicovol, maar pakt fantastisch uit. Duizenden lichtgevende mobieltjes gaan de lucht in en de alles omarmende fans zingen alles woord voor woord mee.

pearl jam ziggo dome 3
Tja, die fans. Er zijn maar weinig bands die al tientallen jaren meedraaien, maar nog steeds zo’n hondstrouwe en toegewijde fanbase hebben als Pearl Jam. Waar je ook kijkt in de Ziggo Dome: overal zie je vlaggen uit allerlei landen en persoonlijke bordjes in de vreemdste talen voorbijkomen. Vedder zegt zelfs enkele buitenlandse fans te herkennen van vorige shows. Aan hen hoeft de zanger dus niet eens om medewerking te vragen: zij weten precies wanneer de handen de lucht in moeten of op welk moment ze de vocalen moeten overnemen.

Wij vinden het knap, want de setlist (26 nummers in totaal) staat zoals verwacht bol van de verrassingen. Toegegeven: niet alle liedjes plakken even gretig. Het supersnelle Mind Your Manners valt door het blikkerige geluid een beetje in het water, en een nummer als Red Mosquito kan zich simpelweg niet meten met de rest van het materiaal.

Het zijn gelukkig de ene momenten waarop de show wat aan karakter verliest. Het wonderschone Wishlist – waarin Vedder fel uithaalt naar Trump zonder zijn naam te noemen - ontroert opnieuw, en het groovende Not for You laat het publiek kolken van enthousiasme.

pearl jam ziggo dome 4

Dat laatste komt vooral omdat Pearl Jam, op een paar misstappen na, in bloedvorm verkeert. Het plezier spat werkelijk van het podium, de chemie onderling is perfect, de zang is bloedmooi en de grapjes van Vedder zijn een schot in de roos. Over het WK bijvoorbeeld. ,,Wat? Dat menen jullie niet? Jullie zijn er niet bij? Hoe kan dat nou? Dat is zeg maar hetzelfde als Italië er niet bij zou zijn. Schande!”

Echt mensen, wat een briljante frontman is hij toch. De man met het meest vriendelijke gezicht wordt hij ook wel genoemd, maar voor ons is hij vooral een wereldzanger, de stem van een generatie. Zijn vocals klinken zo krachtig dat het handjevol middelmatige rocknummers (Red Mosquito, Severed Hand) nog opwindend klinkt. Zelfs een vreemde en onnodige cover van Brandi Carlile - voor het eerst live gespeeld - geeft Vedder zo’n eigen draai dat hij er gewoon mee weg komt.

Tegen het einde van de set begint het vele grommen en krijsen wel zijn tol te eisen. We hebben Better Man bijvoorbeeld wel eens beter gehoord. Misschien is dat wel de reden waarom Pearl Jam minutenlang van het podium blijft. Die minuten blijken de stilte voor de storm, want de band heeft nog een fenomenale toegift in petto. Eén die de fans niet snel zullen vergeten.

pearl jam ziggo dome 5

Jeremy, Why Go, Porch, Black en Alive (alle van het onovertroffen debuutalbum Ten) volgen elkaar in rap tempo op en zorgen samen voor een enorme ontlading in de Ziggo Dome. Een niet te overtreffen vijfluik met het maximale effect, precies zoals Pearl Jam voor ogen had.

,,Oh, I'm still alive", zingt Vedder als alle lichten in de Ziggo Dome opnieuw allemaal aan gaan. De fans zijn in complete vervoering en knuffelen elkaar innig uit blijdschap. En uit liefde, want dat is waar Pearl Jam voor zorgt. Muziek om verliefd op te worden. Pinkpop staat aankomende vrijdag iets heel bijzonders te wachten.