rsz katy perryKaty Katy Perry heeft niet de strot van Beyonce of de rock & roll van Pink. Maar de in Santa Barbara, Californie geboren zangeres heeft wel gevoel voor stijl. Haar laatste album Witness was overigens een behoorlijke teleurstelling omdat het vooral om de vorm en niet zozeer om de inhoud draaide. Maar in Ziggo Dome vond ze de juiste balans.

tekst: Jean-Paul Heck

Toch wist de Amerikaanse in de Ziggo Dome alles in balans te houden. Een enorm oog op een groot videoscherm is het centrale punt van haar huidige tournee. Vanuit dat oogt komt Perry het podium opgelopen in een goud glitterpak en het haar in een korte snit. Perry heeft wellicht nog meer dan haar collega-sterren de it-factor en is daarnaast behept met humor en een geweldig gevoel voor timing. Het zijn allemaal talenten die de zangeres optimaal op het podium weet te benutten. Ze is tastbaarder dan Lady Gaga, menselijker dan Beyonce en warmer dan de koude Miley Cirus. Dat ze de lollypop-muziek van haar eerste platen heeft afgezworen is wel jammer. Ook in Ziggo Dome tollen de harde dance-beats in het rond.

De aankleding van haar huidige show is nagenoeg perfect. Voor elk nummer een ander kleedje en wat voor kleedjes. Pacman, flamingo’s, kaarten en zelfs een dansende haai razen voorbij. Gelukkig bleef Perry in Amsterdam toonvast haar songs zingen. Oude hits zoals I Kissed A Girl tot het overigens wel pakkende vrij recente Bon Appetit spreken zeer tot de verbeelding.  Publiekslieveling is echter haar hit Roar dat de Ziggo Dome in vuur en vlam zette. Twee uur is echter wel heel lang om al je sensoren te blijven gebruiken. Maar gelukkig heeft Perry genoeg hits om in te zetten als de show daar om vraagt. Het bombardement aan decor- en kledingwisselingen wat minder. Soms is het allemaal niet iets teveel van het goede zoals het moment dat Perry letterlijk al gitaar-spelend op een planeet komt en zich begeleid in de song Wide Awake. Maar ach, het is wel precies dat waar haar vooral jonge fans voor komen. Perry creëert een ongelooflijke

Katy Perry - Witness zaterdagavond in de Ziggo Dome in Amsterdam