BethHart AnsvanHeck Ziggo2018 14 002 nr 6

Beth Hart (46) is een vrouw van uitersten. Ze gaat van druk, snel pratend met grappige armgebaren naar klein, kwetsbaar en melancholisch. Hier staat een vrouw die niet schuwt om haar meest persoonlijke dingen met haar fans te delen. Wie deze rockdiva een beetje kent weet dat er uit haar woelige geschiedenis prachtige liedjes zijn voortgekomen, die ze zaterdagavond in grote hoeveelheid voorbij laat komen in de Ziggo Dome, het grootste en misschien ook wel het beste concert dat ze in haar carrière heeft gegeven.

tekst: Sebastiaan Quekel

Fotografie: Ans van Heck

Nederland lijkt eindelijk te zijn gevallen voor Beth Hart, een topzangeres die in ons land gek genoeg jaren onder de radar is gebleven. Had ze zich niet vergrepen aan alcohol, harddrugs en verkeerde mannen, stond ze tien jaar geleden al in een zaal als de Ziggo Dome en werden haar tranentrekkende rockballads en scheurende bluesliedjes grijs gedraaid door radiostations. Net als soullegende Janis Joplin stond ook Hart aan de rand van de maatschappij, al is er één verschil: Beth Hart blijft en is levendiger dan ooit.

BethHart AnsvanHeck Ziggo2018 03 002 nr 3

Haar opkomst is om te beginnen werkelijk fenomenaal. Hart start midden in de zaal, schuifelt al zingend richting het podium en laat zich onderweg bespringen door tientallen fans. Hier staat geen vrouw die nog herstellende is van de shit die ze allemaal heeft meegemaakt, hier staat een sterke, veerkrachtige vrouw die de vele diepe dalen in haar privéleven weet om te zetten tot iets moois. En dat doet ze op een zo mooie wijze dat haar fans ruim twee uur lang aan haar lippen hangen.

BethHart AnsvanHeck Ziggo2018 05 002 nr 4

In de Ziggo Dome neemt Hart de bezoekers in vogelvlucht door enkele belangrijke gebeurtenissen in haar leven. Met een zekere verscheurdheid bezingt Hart haar ondraaglijke pijn en immense liefde die de Ziggo Dome doodstil maakt. Verhalen vertellen kan Hart wel. Honderduit praat ze. Over haar moeilijke relatie met haar vader, de ernstige mishandelingen door haar vriend, haar overmatig drugsgebruik, haar onvergetelijke huwelijksaanzoek in het ziekenhuis: het komt allemaal aan bod, waarop Hart achter haar vertrouwde piano kruipt en die nare gebeurtenissen in haar teksten vertolkt.

BethHart AnsvanHeck Ziggo2018 19 nr 7

Stuk voor stuk zijn het prachtige liedjes, waarmee Hart de luisteraars echt weet te raken. Maar in alle eerlijkheid is het ook nogal ‘veel’ vanavond. Hart snijdt iets te vaak zware onderwerpen aan en vergeet af en toe waar het echt om gaat met optreden: een publiek vermaken. Dit heeft deels ook te maken met de manier waarop de setlist is samengesteld. Hart zegt het zelf al: er komt veel spul voorbij dat ‘in geen tijden’ meer gedaan is.

Ze staat erom bekend wekelijks haar setlist af te wisselen en de samenstelling compleet overhoop te gooien. Dat is prima maar voor de show in de Ziggo Dome heeft het negatieve gevolgen. Vroeg beginnen met het opzwepende Can’t Let Go is bijvoorbeeld niet heel slim, die doet het verderop in de set stukken beter. Halverwege verliest de show zelfs aan kracht als Hart gas terug doet en wat onbekendere (en mindere) liedjes met alleen een gitaar of piano ten gehore brengt.

BethHart AnsvanHeck Ziggo2018 23 002 nr 8

Zodra Hart haar piano/gitaar met rust laat en zich stort op swingende bluesklassiekers, is ze op haar best. Hierbij wordt boezemvriend en gitaargod Joe Bonamassa af en toe gemist, maar bandgitarist Jon Nichols overtuigt net zo goed met scheurende riffs en duizelingwekkende shreds. In het jazzy Give It Everything You Got wordt de overdonderende vibrato van Hart nog maar eens bevestigd, die nog een extra lading krijgt dankzij die heerlijke, rauwe stemtrillingen van de Amerikaanse.

Alles wat Beth Hart zo goed maakt komt voorbij in de Ziggo Dome. Met haar ongebreidelde energie stuitert en trippelt ze over het podium, zoekt ze de boksringen aan de zijkanten op, fluistert en schreeuwt ze door haar microfoon en danst ze verleidelijk met haar collega’s. Aan het begin van de show lijkt het nog even mis te gaan en duikelt ze naar de grond, maar – zoals alleen Beth Hart dat kan – zingt ze liggend op haar rug verder alsof er niets aan de hand is. Die vervelende laarzen gaan tegen het einde van de show wel uit. “Finally!”

BethHart AnsvanHeck Ziggo2018 25 nr 10

Ja, echt een topwijf die Beth Hart. En een uitzonderlijk goede zangeres waar we de komende jaren nog veel van genieten. Als ze de volgende keer nog iets beter weet te doseren in haar nummers, dan lonkt haar definitief een sterrenstatus. Het is deze vrouw, die min of meer al alles heeft meegemaakt in het leven, van harte gegund.

gehoord en gezien op 13 mei, 2018 in Ziggo Dome.