Tekst: Christian Sier

Beeld: Ans van Heck Photography

We hebben lang moeten wachten op nieuwe muziek van singer-songwriter George Ezra: vier jaar maar liefst. Hij heeft met reden zo lang op zich laten wachten, want de zanger haalt de inspiratie voor zijn songs vooral uit lange rondreizen door Europa. Tijdens zijn uitverkochte concert in Paradiso wisselt hij oude en nieuwe nummers af met amusante anekdotes en neemt hij zijn publiek mee op zonvakantie.

Nieuwe muziek, nieuwe band

Op zijn onlangs verschenen tweede album Staying At Tamara’s heeft de blues plaatsgemaakt voor zomerse indie-pop gericht op een breder publiek, maar de diepe zangstem van de 24 jaar oude artiest klinkt nog net zo zalvend als op zijn debuutplaat. Dat is live ook het geval, zeker bij de lagere stempartijen. Sluit je ogen en je hoort een bejaarde gospelpriester uit Jackson, Mississippi. Ook de andere muzikanten zijn in vorm. George heeft zijn begeleidingsband moeten uitbreiden voor het nieuwe materiaal, want songs als Don’t Matter Now en Get Away zitten vol toetsenloopjes en blaaspartijen. Hoewel de zanger zich niet laat overschaduwen door zijn nieuwe Wall of Sound, verliezen oudere nummers als Barcelona wel iets van hun schoonheid door die penetrante orgels en trombones. Over het algemeen is de band echter goed ingespeeld op de dynamiek van Ezra.

George de verhalenverteller

Ook op het gebied van interactie met het publiek is George enorm gegroeid. In interviews sprak hij openlijk over de angststoornis waar hij in vlagen aan lijdt, maar gaf hij ook aan nergens last van te hebben wanneer hij bezig is met muziek maken. Van het ietwat verlegen mannetje van vier jaar geleden, is in ieder geval niets meer over. De aandoenlijke Brit lacht naar zijn publiek en lijkt zich enorm op zijn gemak te voelen, alsof hij op het verjaardagsfeestje van zijn tante aan het spelen is in plaats van in een Amsterdamse poptempel. Tussen de liedjes door neemt de kersverse showman George de tijd om te vertellen hoe en waar zijn nieuwste creaties tot stand zijn gekomen. Zo schreef hij de melodie van zijn hitsingle Paradise terwijl hij ziek op bed lag en bedacht hij de tekst van het optimistische Pretty Shining People tijdens het mensen kijken in een park in Barcelona. Ezra’s verhaaltjes maken de liedjes een stuk interessanter: je gaat beter naar de teksten luisteren. Het is een verademing om te kijken naar een artiest die de tijd neemt om iets over zijn muziek te vertellen, zeker in vergelijking met al die artiesten die zo snel mogelijk hun setje afronden en weer naar huis gaan.

Meezingconcert

De setlist van het concert is gevarieerd en komt langzaamaan op gang. Het zwaarste lied van de set, het in samenwerking met First Aid Kit geschreven lied Saviour, is handig ingedeeld tussen twee vrolijkere songs. Het hoogtepunt van de avond is het Paul Simon-eske Shotgun, een track die live een heel andere dimensie krijgt ten opzichte van het album. Eigenlijk zijn alle liedjes van het optreden meezingers, zonder geschreven te zijn als potentiële Top-40 hits.

Muzikant van de toekomst

De toegift bestaat uit een cover van These Days van de Engelse danceformatie Rudimental, gevolgd door het blues-achtige Leaving It Up To You. Als afsluiter speelt hij zijn monsterhit Budapest, waar het allemaal mee begon. Met dit concert laat George Ezra zien dat hij het stadium van eendagsvlieg eindelijk is gepasseerd en klaar is voor een glansrijke muziekcarrière. Op 30 oktober komt hij terug naar Nederland voor een concert in de veel grotere AFAS Live: de perfecte gelegenheid om te bewijzen dat George Ezra en zijn muziek echt toekomstbestendig zijn.

george ezra foto