De 93-jarige Charles Aznavour, wordt door velen ook wel de ‘Franse Frank Sinatra’ of één van de grootste singer-songwriters allertijden genoemd. Aznavour heeft dan ook meer dan 1200 chansons geschreven. Daarnaast heeft hij sinds 2017 zijn eigen ster op de Hollywood ‘Walk of Fame’ en heeft hij in meer dan 60 films gespeeld. Een ware legende in de AFAS Live vanavond dus.

Voordat Monsieur Aznavour opkomt, terwijl het publiek al opstaat voor een staande ovatie, gaan velen nog even langs de bar voor een mini-flesje wijn. Vooral de geur van rode wijn dwarrelt sterk door de zaal. Een keertje wat anders dan de standaard bierlucht tijdens pop-en rockconcerten. Nee, dit is een sophisticated publiek.

Charismatisch

Tijdens het gehele concert staat er een volgspot op Aznavour, die hem spierwit laat lijken, vooral in contrast met de warme lichten achter hem, maar desondanks heeft hij nog steeds een warmhartige, vriendelijke uitstraling. De uit Parijs afkomstige, van origine Armeense Charles, vertelt na de opening met ‘I Didn’t See The Time Passing’ over de verschillende talen die hij spreekt: van Frans, Italiaans tot Russisch. Hij kiest ervoor Frans te spreken. De Franssprekende lachen luidt om de charismatische grapjes die hij tussendoor maakt en om de dingen die hij vertelt. De rest lijkt geconcentreerd, op het herkennen van woorden die bij hen in de Franse les lang, lang geleden weleens voorbij zijn gekomen, om het een beetje te volgen.

On y va

Samen met zijn dochter Katia, een van de achtergrondzangeressen, zingt hij al vrij aan het begin ‘Paris Au Mois D’aôut’. Bijzonder. Naderhand worden er door twee fans bossen bloemen overhandigd. Charles grapt dat dit ‘meestal pas aan het einde gebeurt’. Ook dan krijgt hij nog wat exotisch uitziende bossen. ‘On y va’, we gaan verder, zegt Charles. Af en toe verandert het podium even in een filmset waar Charles plaatsneemt op zijn regisseursstoel. Terwijl hij zingt over een baan in een vreemde bar, waar hij nude from head to toe is after stripteasing (‘What Makes A Man’) trekt hij toepasselijk zijn zwarte colbert uit waardoor zijn rode bretels op zijn donkerblauwe blouse zichtbaar worden.

Koning van de Franse chansons

Wanneer hij tegen het einde aankondigt ‘She’ te gaan doen, begint het publiek flink te klappen. Charles schuifelt tijdens het nummer op het podium, met zijn rug naar het publiek gekeerd, terwijl hij in een omhelzing met zichzelf is. Daarna volgen ‘Ave Maria’,‘Hier Encore’ en ‘La Bohème’. Het publiek luistert het hele concert met volle aandacht en hier en daar dansen wat hoofden mee op de muziek. Ondanks dat Charles zijn stem niet altijd de hoge tonen meer haalt, weet hij het publiek alsnog diep te raken. Hij is en zal altijd de koning van de Franse chansons blijven.

Tekst: Luca de Louw