De Welshe band Stereophonics bracht in oktober 2017 hun tiende studioalbum ‘Scream Above The Sounds’ uit. In Groot-Brittannië staan ze met zes nummer-1 albums in de voetstappen van The Beatles, Led Zeppelin en U2. Inmiddels zijn ze sinds hun eerste album ‘Word Gets Around’ (1997) al twintig jaar in de running. Ter ere van de eerste tien jaar werd het compilatiealbum ‘Decade in the Sun’ uitgebracht. Vanavond, zaterdag 27 januari, laten ze in AFAS Live zien waar de twee decennia in de zon toe hebben geleid.

Van punkrock naar dromerige indie

Het publiek is onwijs gemêleerd; er valt niet echt een stempel op te drukken. Misschien dat het komt door de verschillende muziekstijlen die de Stereophonics de afgelopen jaren hebben aangesneden: van punkrock, sleazy Rock ’n Roll, blues, naar dromerige indie en weer terug. Het publiek zou misschien wél omschreven kunnen worden als de ‘working class’, evenals de origine van de van oorsprong uit Wales-afkomstige (Cwmaman) hoofdact Stereophonics.

Energieboost

Een paar minuten voor negen betreedt de band, op de intro van ‘Chances Are’, het podium in een nog donkere zaal. Vooraan in de menigte wordt meteen de Welshe vlag omhooggehezen. Er wordt flink geklapt en gejuicht. Na anderhalve minuut zorgen de strakke gitaarriffs van frontman Kelly Jones voor een inleiding naar een indrukwekkend samenspel tussen licht, geluid en gave visuals achter de band, wat de rest van de show ook zo blijft aanhouden. Yes! Daar is ‘ie dan: de broodnodige vitamine-D.

Weg met de january blues!

Stereophonics speelt een gefocuste, stevige, daarentegen weinig verrassende, maar stabiel wel een hele goede set. Bijna twee uur lang spelen ze een mix van nummers van het nieuwste album en oudere albums zoals Performance And Cocktails (1999) en Keep The Village Alive (2015). Tegen het einde gaat vooral de Welsh-Britse-crew, rondom de Welshe vlag, helemaal wild op nummers als ‘Thousand Trees’ en ‘The Bartender And The Thief’. Ten slotte ook op de toegift van ‘Mr And Mrs Smith’ en het nummer dat in 2005 voor de doorbraak van de band zorgde: ‘Dakota’. Na dit concert lijken de wolken boven de Afas Live samen met de ‘january blues’ plaats gemaakt te hebben voor flink wat zonnestralen.

Binnenkort lees je in het nieuwe Soundz-magazine o.a. een interview met Sterophonic’s frontman Kelly Jones en bassist Richard Jones.

Tekst en beeld: Luca de Louw