Beth Hart: groots in Ziggo Dome

BethHart AnsvanHeck Ziggo2018 14 002 nr 6

Beth Hart (46) is een vrouw van uitersten. Ze gaat van druk, snel pratend met grappige armgebaren naar klein, kwetsbaar en melancholisch. Hier staat een vrouw die niet schuwt om haar meest persoonlijke dingen met haar fans te delen. Wie deze rockdiva een beetje kent weet dat er uit haar woelige geschiedenis prachtige liedjes zijn voortgekomen, die ze zaterdagavond in grote hoeveelheid voorbij laat komen in de Ziggo Dome, het grootste en misschien ook wel het beste concert dat ze in haar carrière heeft gegeven.

tekst: Sebastiaan Quekel

Fotografie: Ans van Heck

Nederland lijkt eindelijk te zijn gevallen voor Beth Hart, een topzangeres die in ons land gek genoeg jaren onder de radar is gebleven. Had ze zich niet vergrepen aan alcohol, harddrugs en verkeerde mannen, stond ze tien jaar geleden al in een zaal als de Ziggo Dome en werden haar tranentrekkende rockballads en scheurende bluesliedjes grijs gedraaid door radiostations. Net als soullegende Janis Joplin stond ook Hart aan de rand van de maatschappij, al is er één verschil: Beth Hart blijft en is levendiger dan ooit.

BethHart AnsvanHeck Ziggo2018 03 002 nr 3

Haar opkomst is om te beginnen werkelijk fenomenaal. Hart start midden in de zaal, schuifelt al zingend richting het podium en laat zich onderweg bespringen door tientallen fans. Hier staat geen vrouw die nog herstellende is van de shit die ze allemaal heeft meegemaakt, hier staat een sterke, veerkrachtige vrouw die de vele diepe dalen in haar privéleven weet om te zetten tot iets moois. En dat doet ze op een zo mooie wijze dat haar fans ruim twee uur lang aan haar lippen hangen.

BethHart AnsvanHeck Ziggo2018 05 002 nr 4

In de Ziggo Dome neemt Hart de bezoekers in vogelvlucht door enkele belangrijke gebeurtenissen in haar leven. Met een zekere verscheurdheid bezingt Hart haar ondraaglijke pijn en immense liefde die de Ziggo Dome doodstil maakt. Verhalen vertellen kan Hart wel. Honderduit praat ze. Over haar moeilijke relatie met haar vader, de ernstige mishandelingen door haar vriend, haar overmatig drugsgebruik, haar onvergetelijke huwelijksaanzoek in het ziekenhuis: het komt allemaal aan bod, waarop Hart achter haar vertrouwde piano kruipt en die nare gebeurtenissen in haar teksten vertolkt.

BethHart AnsvanHeck Ziggo2018 19 nr 7

Stuk voor stuk zijn het prachtige liedjes, waarmee Hart de luisteraars echt weet te raken. Maar in alle eerlijkheid is het ook nogal ‘veel’ vanavond. Hart snijdt iets te vaak zware onderwerpen aan en vergeet af en toe waar het echt om gaat met optreden: een publiek vermaken. Dit heeft deels ook te maken met de manier waarop de setlist is samengesteld. Hart zegt het zelf al: er komt veel spul voorbij dat ‘in geen tijden’ meer gedaan is.

Ze staat erom bekend wekelijks haar setlist af te wisselen en de samenstelling compleet overhoop te gooien. Dat is prima maar voor de show in de Ziggo Dome heeft het negatieve gevolgen. Vroeg beginnen met het opzwepende Can’t Let Go is bijvoorbeeld niet heel slim, die doet het verderop in de set stukken beter. Halverwege verliest de show zelfs aan kracht als Hart gas terug doet en wat onbekendere (en mindere) liedjes met alleen een gitaar of piano ten gehore brengt.

BethHart AnsvanHeck Ziggo2018 23 002 nr 8

Zodra Hart haar piano/gitaar met rust laat en zich stort op swingende bluesklassiekers, is ze op haar best. Hierbij wordt boezemvriend en gitaargod Joe Bonamassa af en toe gemist, maar bandgitarist Jon Nichols overtuigt net zo goed met scheurende riffs en duizelingwekkende shreds. In het jazzy Give It Everything You Got wordt de overdonderende vibrato van Hart nog maar eens bevestigd, die nog een extra lading krijgt dankzij die heerlijke, rauwe stemtrillingen van de Amerikaanse.

Alles wat Beth Hart zo goed maakt komt voorbij in de Ziggo Dome. Met haar ongebreidelde energie stuitert en trippelt ze over het podium, zoekt ze de boksringen aan de zijkanten op, fluistert en schreeuwt ze door haar microfoon en danst ze verleidelijk met haar collega’s. Aan het begin van de show lijkt het nog even mis te gaan en duikelt ze naar de grond, maar – zoals alleen Beth Hart dat kan – zingt ze liggend op haar rug verder alsof er niets aan de hand is. Die vervelende laarzen gaan tegen het einde van de show wel uit. “Finally!”

BethHart AnsvanHeck Ziggo2018 25 nr 10

Ja, echt een topwijf die Beth Hart. En een uitzonderlijk goede zangeres waar we de komende jaren nog veel van genieten. Als ze de volgende keer nog iets beter weet te doseren in haar nummers, dan lonkt haar definitief een sterrenstatus. Het is deze vrouw, die min of meer al alles heeft meegemaakt in het leven, van harte gegund.

gehoord en gezien op 13 mei, 2018 in Ziggo Dome.

The Golden Years Of Dutch Pop Music is de perfecte 'feel good' avond

rsz blues 1

Het leek een uitdagend project, The Golden Years Of Dutch Pop Music. En ook nog eens op een op het oog onwaarschijnlijke plek, Het Hart Van Holland in Nijkerk. Maar het leek gisteravond wel de enige juiste plek om de gouden jaren van de Nederlandse popmuziek te vieren. Het was ook een beetje het definitieve afscheid van het theaterprogramma De Pioniers van de Nederpop.

door: Jean-Paul Heck

fotografie: Kim Balster

Een theaterprogramma waarvoor Johan Derksen de juiste aanjager bleek te zijn. Niet zo gek dus dat hij degene was die in Nijkerk het zaakje vakkundig aan elkaar praatte. The Golden Years Of Dutch Pop Music, op poten gezet door Universal Music en 192TV,  groeide in de prachtige en volledig uitverkochte zaal uit tot een perfecte geregisseerd ‘feel good’ show. Tijdens de lange theatertour werd de Pioniers van de Nederpop nogal eens geteisterd door onheil. Jacques Kloes overleed voordat het circus goed en wel op gang was getrokken. Frank Krassenburg en Johnny Kendall vielen weg met medisch malheur en Hans Vermeulen stierf in de eindfase van de zo succesvolle tournee. Bij deze iconen stond Derksen gisteravond dan ook op een waardige manier even stil. Maar zowel Krassenburg als Kendall waren er gisteren in Nijkerk toch gewoon bij. En hoe! Nadat Derksen Krassenburg had aangekondigd als de enige echte zanger van The Golden Earrings, vertolkte vlekkeloos de drie classics Please Go, That Day en Sound of the Screaming. Kendall, die onderweg naar een theater in Limburg in de auto van Derksen een herseninfarct kreeg, ging er in de slotfase van de eerste set nog eens dik overheen met een wel bizar intense versie van de blues standaard St. James Infirmary. Het leverde hem terecht een staande ovatie op.

rsz blues 4

STAANDE OVATIE VOOR JOHNNY KENDALL

Tussendoor had ook Peter Koelewijn laten horen dat hij op 77 jarige leeftijd vocaal nog altijd op niveau is. Dat geldt ook voor George Baker die verraste met ragfijne versies van het heerlijke Dear Ann, Over and Over en natuurlijk Little Green Bag. The Clarks die de hele avond als begeleidingsband diende, hielden het zaakje goed bij elkaar. Zelfs bij een muzikaal uitdagende tribute aan het adres van Earth & Fire, waarbij zangeres Joëlle adequaat de partijen van de onvolprezen Jerney Kaagman vertolkte. Alleskunner Michel van Dijk blies ook nog stevig in de zak met de Les Baroques-song Such a Cad en van When People Talk van Rob Hoeke.

rsz blues 5

GEORGE BAKER: EEUWIGE JEUGD

In deel twee eerde The Clarks gitarist Jan Akkerman met een puik gespeelde versie van Russian Spy and I en ging het dak eraf bij The Life I Live van Q65. En dat leeftijd totaal geen vat hoeft te hebben op iemands vocale kracht en capaciteit, bewees Theo van Es wel. Terwijl hij op dit moment iedereen verbaast met zijn rol als blueszanger in de nieuwe Derksen-tour Johan Derksen Keeps The Blues Alive, liet de voormalige frontman van The Shoes zijn geweldige strot los op de drie hits Standing and Starring, Osaka en Na Na Na. Hierna kreeg hij de hulp van gitarist Erwin Java (Herman Brood/Cuby) die samen met Van Es en The Clarks de Cuby-klassiekers Appleknockers Flophouse en Window of My Eyes zeer vakkundig speelden.

rsz blues 3

DAVE BERRY IN ACTIE IN NIJKERK

Na een alleraardigste buiging richting Shocking Blue mocht het orakel Dave Berry deze eerste versie van The Golden Years Of Dutch Pop Music afsluiten. Berry, ook 77, deed dat natuurlijk met zijn drie grootste hits Little Things, The Crying Game, Strange Effect en Now. Bij de laatste songs kwamen alle gasten het toneel op voor een emotioneel en zelfs gedenkwaardig slot. Daarmee bewees The Golden Years Of Dutch Pop Music het perfecte eerbetoon te zijn aan de muzikanten die Nederland in de jaren ’60 en ’70 een gezicht gaven in de wereld van de popmuziek. Het kan bijna niet anders dat dit prachtige initiatief een vervolg gaat krijgen.

George Ezra bewijst zichzelf in uitverkocht Paradiso

Tekst: Christian Sier

Beeld: Ans van Heck Photography

We hebben lang moeten wachten op nieuwe muziek van singer-songwriter George Ezra: vier jaar maar liefst. Hij heeft met reden zo lang op zich laten wachten, want de zanger haalt de inspiratie voor zijn songs vooral uit lange rondreizen door Europa. Tijdens zijn uitverkochte concert in Paradiso wisselt hij oude en nieuwe nummers af met amusante anekdotes en neemt hij zijn publiek mee op zonvakantie.

Nieuwe muziek, nieuwe band

Op zijn onlangs verschenen tweede album Staying At Tamara’s heeft de blues plaatsgemaakt voor zomerse indie-pop gericht op een breder publiek, maar de diepe zangstem van de 24 jaar oude artiest klinkt nog net zo zalvend als op zijn debuutplaat. Dat is live ook het geval, zeker bij de lagere stempartijen. Sluit je ogen en je hoort een bejaarde gospelpriester uit Jackson, Mississippi. Ook de andere muzikanten zijn in vorm. George heeft zijn begeleidingsband moeten uitbreiden voor het nieuwe materiaal, want songs als Don’t Matter Now en Get Away zitten vol toetsenloopjes en blaaspartijen. Hoewel de zanger zich niet laat overschaduwen door zijn nieuwe Wall of Sound, verliezen oudere nummers als Barcelona wel iets van hun schoonheid door die penetrante orgels en trombones. Over het algemeen is de band echter goed ingespeeld op de dynamiek van Ezra.

George de verhalenverteller

Ook op het gebied van interactie met het publiek is George enorm gegroeid. In interviews sprak hij openlijk over de angststoornis waar hij in vlagen aan lijdt, maar gaf hij ook aan nergens last van te hebben wanneer hij bezig is met muziek maken. Van het ietwat verlegen mannetje van vier jaar geleden, is in ieder geval niets meer over. De aandoenlijke Brit lacht naar zijn publiek en lijkt zich enorm op zijn gemak te voelen, alsof hij op het verjaardagsfeestje van zijn tante aan het spelen is in plaats van in een Amsterdamse poptempel. Tussen de liedjes door neemt de kersverse showman George de tijd om te vertellen hoe en waar zijn nieuwste creaties tot stand zijn gekomen. Zo schreef hij de melodie van zijn hitsingle Paradise terwijl hij ziek op bed lag en bedacht hij de tekst van het optimistische Pretty Shining People tijdens het mensen kijken in een park in Barcelona. Ezra’s verhaaltjes maken de liedjes een stuk interessanter: je gaat beter naar de teksten luisteren. Het is een verademing om te kijken naar een artiest die de tijd neemt om iets over zijn muziek te vertellen, zeker in vergelijking met al die artiesten die zo snel mogelijk hun setje afronden en weer naar huis gaan.

Meezingconcert

De setlist van het concert is gevarieerd en komt langzaamaan op gang. Het zwaarste lied van de set, het in samenwerking met First Aid Kit geschreven lied Saviour, is handig ingedeeld tussen twee vrolijkere songs. Het hoogtepunt van de avond is het Paul Simon-eske Shotgun, een track die live een heel andere dimensie krijgt ten opzichte van het album. Eigenlijk zijn alle liedjes van het optreden meezingers, zonder geschreven te zijn als potentiële Top-40 hits.

Muzikant van de toekomst

De toegift bestaat uit een cover van These Days van de Engelse danceformatie Rudimental, gevolgd door het blues-achtige Leaving It Up To You. Als afsluiter speelt hij zijn monsterhit Budapest, waar het allemaal mee begon. Met dit concert laat George Ezra zien dat hij het stadium van eendagsvlieg eindelijk is gepasseerd en klaar is voor een glansrijke muziekcarrière. Op 30 oktober komt hij terug naar Nederland voor een concert in de veel grotere AFAS Live: de perfecte gelegenheid om te bewijzen dat George Ezra en zijn muziek echt toekomstbestendig zijn.

george ezra foto

Editors - Ziggo Dome

Blakend van het zelfvertrouwen overrompelde Editors gisteravond de Ziggo Dome met een rockshow die ze nooit eerder gaven, vol zwartgallige teksten, donkere elektronica en een frontman die zó op ging in de muziek dat het in de spectaculaire bisronde even helemaal fout leek te gaan.

Door: Sebastiaan Quekel

Met Editors weet de Ziggo Dome inmiddels wat het in huis haalt: een stadionrockband van formaat, die iedere keer weer overweldigende rockshows levert, vol messcherpe hits, knallend vuurwerk en een dolgedraaide frontman, die met zijn theatrale bewegingen de fans in opperste staat van vervoering weet te brengen.

Dat ze dat kunnen is geen publiek geheim, maar in de Ziggo Dome laten de Britten zich van een hele andere kant zien. Zanger Tom Smith, gestoken in een lange zwarte jas, graaft tot diep in zijn ziel en gaat al meteen bij de opener helemaal op in de muziek. Hallelujah (So Low) komt met de donkere elektronica en een moddervette Muse-riff als een sloopkogel binnen, waarin Smith met zijn zweverige armbewegingen de vuurpijlen zelf een kant op lijkt te sturen.

Het zijn de dingen die Smith als frontman kenmerken. Voor hem werken de obligate praatjes met het publiek niet. De Ziggo Dome moet het doen met een aantal keer ‘dankjewel’ op zijn beste Nederlands en wat handkusjes hier en daar, maar voor de rest laat de Brit zijn podiumcharisma het werk doen. Met effect. Tijdens Darkness At The Door slingert Smith als een reptiel over de catwalk, geeft handjes aan de fans op de eerste rij en ontroert hen met die heerlijke kopstem.

Het blijft een genot Smith bezig te zien. Nee, een troetelbeer als Guy Garvey, die voor het persoonlijke oogcontact gaat, zal hij nooit worden, maar zelfs de grootste criticaster kan niet ontkennen dat hier een frontman van formaat op het podium staat. Dat komt vooral door zijn stem, die in de lage, donkere nummers aan Nick Cave doet denken. Het melodramatische Violence ontpopt zich met zijn sombere refrein en dreigende electro dan ook tot een hoogtepunt in de show. Vooral de wijze waarop de zinderende climax langzaam overgaat in de intro van het net zo donkere No Harm, is subliem.

Halverwege het concert sluit de Editors tijdelijk de hellepoort om zich te storten op het wat meer positievere geluid uit hun repertoire. Oude publieksfavorieten van de eerste twee albums volgen elkaar opeens in rap tempo op. Je zou zeggen dat Editors juist deze nummers het meest onder de knie heeft, maar opvallend is dat juist in deze fase het meeste fout gaat. De intro van An End Has A Start valt bijvoorbeeld door geluidsproblemen volledig in het water, en in Lights maken de afstandelijke gitaristen er al helemaal een potje van.

Terug naar recenter spul verkeert Editors weer in bloedvorm. Het stuiterende Eat Raw Meat = Blood Drool laat de fans massaal met de armen meezwaaien, en het melancholische Nothingness (met die prachtige Elbow-zanglijnen) legt zelfs de grootste criticasters in de zaal het zwijgen op. Sugar, nog zo’n machtig moment. Echoënd als een spook brengt Smith middenin een vuurzee de hele Ziggo Dome in vervoering.

Dan, in de finale, flikt Editors het om het publiek tot aan de bissen helemaal mee te krijgen. Het aanstekelijke Cold gaat gepaard met een confettibom, en Magazine en Papillon laten de zaal voor het eerst compleet op en neer deinen. Even later, in het meeslepende Marching Orders, dreigt de finale even in de soep te lopen als Smith – helemaal in zijn element - zijn microfoon laat vallen en het geluid abrupt verstoord wordt.

Maar het duurt niet lang of Smith herpakt zich en geeft de pakweg 16.000 aanwezigen alsnog een finale die het concert verdient: overdonderend, meeslepend en opnieuw vol vuurwerk en confetti. Op naar Pinkpop!

Thirty Seconds To Mars deelt Ziggo Dome-podium met fans

Tekst: Luca de Louw

Thirty Seconds To Mars brengt 6 april, na 5 jaar werk, een nieuw album uit. Precies een half jaar voor die datum werd ‘The Monolith Tour’ aangekondigd. Vanavond, op 20 maart, staan ze in de Ziggo Dome.

Tien minuten lang klinkt het mysterieuze Monolith intro door de zaal, totdat de ‘bunker’ van grote led-lichtschotten, midden in de zaal, langzaam omhoog gaat. Binnen 30 seconden is de zaal, door het opzwepende elektronische house-intro van Up in the Air, omgetoverd tot een discotheek outta space: Mars natuurlijk. Door het publiek wordt nog net geen gat in het dak van de Ziggo Dome gesprongen.

Goddelijk?!

Next up: Kings and Queens. Frontman en tevens acteur Jared Leto rent over het podium, gehuld in een gekleurde poncho, die doet denken aan de ‘Amazing Technicolor Dreamcoat’ van Joseph, uit de musical van de makers van Jesus Christ Superstar. Wanneer Leto een moment neemt en zijn armen in de lucht spreidt, is hij in combinatie met zijn flinke baard, donkere lange haar en zijn pilotenbril, de moderne versie van Jezus. De woorden Jesus, messiah en God vliegen ook voorbij in de teksten die hij zingt gedurende de show. Zou hij ook op water kunnen lopen?

Het goddelijke gevoel van op het podium staan, wil hij niet alleen voor zichzelf houden. Hij pikt wat random ‘gekke’ mensen uit het publiek, die het ook even mogen ervaren. Waaronder de 7-jarige Ties, die even op de drums van Leto’s broer Shannon, tevens enige andere bandlid op het podium, mag spelen.

Oorlog

Af en toe stopt Jared abrupt de show, wanneer hij zich bijvoorbeeld afvraagt waarom iedereen op de tribune nog zit. ‘’ Sta op voor Thirty seconds to Mars’’, roept hij. Daarna roept hij iedereen op een vuist te maken, ‘fight, fight, fight’, tijdens This is War. Tegen het einde van het nummer gaan er immense zilveren ballonen door de zaal, die hij zelf met een gebalde vuist af en toe terug het publiek in beweegt.

30 seconds to mars

Jared overstemd

Search & Destroy, Do or Die en Dangerous Nights, een van de singles van het nieuwe album, komen ook nog voorbij. Zelfs een cover van Rihanna’s Stay. Tijdens veel nummers wordt Jareds stem bijna overstemd door het publiek, de drums en de muziek, die op een bandje meeloopt (inclusief opgenomen zang). Wanneer dit wat zachter is, klinkt zijn stem minder goed.

Grote finale met Guitargods

Hij lijkt te eindigen met Rider, een nummer van het nieuwe album. Leto zingt You’ll miss me when I’m gone, zwaait een keer en de ‘ledlichtbunker’ daalt weer neer. Het blijft even donker en dan zijn ze terug met Walk on Water. ‘’Zijn jullie klaar voor een verassing?’’. Tegen het einde van het nummer maakt Eloi Youssef (zanger Kensington) even zijn intrede en zingt een aantal zinnen mee.

Dan is het tijd voor de vier guitargods, de winnaars van de 3FM-actie, aangekondigd door 3FM-DJ Frank van der Lende. De hele show zijn er geen gitaren op het podium te ontdekken. Nu, wordt er samen met Jared, die ‘m er ook even bij heeft gepakt, flink wat afgescheurd  tijdens de track Conquistador. Closer on The Edge, zorgt samen met veel fans op het podium, voor de afsluiter. De witte confetti knalt over het publiek. Terwijl de stroom mensen even later naar buiten loopt, dwarrelt deze nog steeds de zaal rond.

Beeldbron header: Instagram 30secondstomars